Naslovnica
28.3.2024.

Doktori

Doktori odgovaraju:

Neplodnost

 

Doktori

Najnovije

Slika
Rizik infarkta u dijabetičara

“Unatoč napretku u medicinskoj skrbi, kardiovaskularne bolesti ostaju vodeći uzrok morbiditeta i mortaliteta osoba s... Više...
Slika
Špek i luk! Štetno ili korisno?

Masti u slanini su oko 50% mononezasićene, a veliki dio njih je oleinska kiselina, ona ista koja se nalazi i u, hvalevrijednom,... Više...
Slika
Štetne navike za mozak

Neurolozi su ustanovili da mozak ima veliku sposobnost neuroplastičnosti, odn. regeneracije živčanih stanica te prilagodbe... Više...
Slika
Pivski kvasac

Pivski kvasac ili prehrambeni kvasac (lat. Saccharomyces cerevisiae) se koristi prvenstveno u proizvodnji piva i vina. Zbog mnogo... Više...
Slika
Investicijska akademija

Investicijska akademija je HAZEF konferencija koja se održava 14.12. s početkom u 10h na Ekonomskom fakultetu, Trg JF Kennedy 7... Više...
Slika
Znakovi nedostatka magnezija

Magnezij je bitan mineral vitalan za regulaciju srčanog ritma; funkcije mišića, živaca i mozga; i razine energije. Do niskog... Više...
Slika
Jačanje imuniteta

Dolazak jeseni i promjena vremena općenito sa sobom donose povećanu učestalost respiratornih infekcija kao što su prehlada i... Više...
Slika
Emocionalno prejedanje

Emocionalno prejedanje često je vrlo štetno i ogroman mu broj ljudi podlegne. Hrana može biti više od goriva. A okretanje... Više...

Indeks tjelesne mase

Height

Weight



Nutrition Calorie Counter

Promo box

Baner
Baner
Baner
Home Psiha Brain gym
Brain gym PDF Ispis E-mail
Psiha
Autor Slavica Hettich   
Ponedjeljak, 28 Veljača 2011 10:34

brain-gymBrain gym (gimnastika za mozak) je niz jednostavnih i ugodnih pokreta koji se u edukacijskoj kineziologiji koriste u radu s djecom za poticanje iskustva učenja objema polovicama mozga. Razvio ga je u 2. polovici 20. st. edukator i znanstvenik dr. sc. Paul E. Dennison. Brain gym se temelji na postavkama da je učenje prirodna aktivnost koja donosi radost i traje cijeli život, a sve teškoće ili tzv. "blokade u učenju" su nemogućnost nošenja sa stresom i neizvjesnošću novih zadataka.

Brain gym pokreti su prirodna i zdrava alternativa napetostima, koju mozemo primijeniti i naučiti druge da je primjenjuju kada se nađu pred izazovima. Brain gym vježbe (ukupno 26 vjezbi) se dijele prema namjeni:

  •  Pokreti preko središnje linije tijela
  •  Postupci izduživanja
  •  Energetske vježbe i stavovi produbljivanja

Ljudski mozak je funkcionalno podijeljen i u odnosu na korištenje Brain gym pokreta:

  • Lijevu i desnu hemisferu (dimenzija lateralnosti)
  • Moždano deblo i čeone režnjeve (dimenzija fokusiranja)
  • Limbički sustav te koru velikog mozga (dimenzije centriranja).

U području lateralnosti postoji potencijal za bilateralnu integraciju, odnosno sposobnost prelaska središnje linije tijela i rada u središnjem polju. Kada to savlada, osoba moze procesirati linearni simbolički pisani kod, slijeva nadesno, sto je temelj uspjeha u učenju. Nesposobnost prelaženja preko središnje linije tijela vodi specifičnim teškoćama u učenju (disleksija).

Fokusiranje je sposobnost povezivanja stražnjih (zatiljnih) i prednih (čeonih) režnjeva Nepotpuno razvijeni refleksi rezultiraju teškoćama izražavanja i nesposobnošću aktivnog sudjelovanja u procesu učenja. Nefokusirana djeca imaju obilježja pomanjkanja pažnje, jezičnih teškoća ili hiperaktivnosti.

Centriranje je sposobnost prijelaza preko linije koja dijeli tijelo na gornji i donji dio: srednji (emocionalni) mozak i veliki mozak (apstraktno mišljenje). Nesposobnost održavanja stanja centriranosti vodi u iracionalni strah, reakciju "bori se ili bježi" ili u nesposobnost doživljavanja ili izražavanja emocija.

Brain gym vježbe

S postavkama Brain Gyma upoznala sam se prije tri godine na  preporuku stručne suradnice psihologinje Darije Salopek-Žiha koja je smatrala da se ove vježbe mogu uvesti u svakodnevni rad  skupine i  rezultirati s nekoliko razina dobrobiti za djecu: blagotvorno djelovanje na procese smanjivanja stresora pri početnoj  prilagodbi mlađe djece na skupinu, poboljšanje u ponašanju kod  tzv. rizične djece, bolje funkcioniranje djece s teškoćama u razvoju.

Iskustva u radu s primjenom Brain Gyma (dalje BG)  prikazat ću etapno. Nakon prorade stručne literature (u popisu)  prvo sam na metodi vlastite kože proradila sve vježbe kako bih mogla primjeniti iste na djeci.
 
Nakon dobre vlastite "utreniranosti" primjenila sam BG na nekoliko djece s psihomotorički naprednijim profilom što je bilo  prvo pozitivno iskustvo u primjeni. Gotovo sve vježbe BG-a su se mogle primjeniti kod trogodišnje djece koja su ovladala  vještinom slušanja verbalne upute i imitiranja pokreta odraslog  modela.

Zatim sam probala iste vježbe napraviti kod djeteta s  teškoćama u razvoju (Down sindrom), no to je bilo neuspješno iskusvo, realno moguće su bile jedino pasivne vježbe kao na modelu lutke, što znači da je dijete bilo u sjedećem ili ležećem položaju, a ja sam pokretala njegove ruke i noge (kod djeteta  je sposobnost učenja po modelu još bila nerazvijena). 

Redoslijed pokreta BG-a kreće se od jednostavnijih prema  složenijim, a  svaki pokret se nadograđuje na prethodni. Ovaj  plan vježbi može slijediti tjedni plan, no može se pretvoriti i u  mjesečni  ili može varirati u odnosu na dob djece, razinu  sposobnosti i motivaciju. Svakodnevno sam radila odabrane  vježbe tijekom nekoliko minuta, ujutro i poslijepodne. Prakticirala sam vježbe osobito prije kognitivnih aktivnosti (npr.  grafomotoričke, predčitalačke, predmatematičke). 

Tijek uvođenja BG vježbi

Puzanje uz kosinuTijek uvođenja BG vježbi je izgledao ovako. Svakodnevno po dolasku djeteta u vrtić stvarala sam naviku pijenja vode s  obzirom da je dokazan utjecaj češćeg unošenja vode za osjećaj svježine i vitalnosti. U početku uvođenja BG-a vježbi, poticala sam više razina igara koje zahtijevaju puzanje na ravnom, uz i niz kosinu (čime se potiče križno gibanje gdje dolazi do integracije kretanja cijelog tijela).

Križno gibanje poboljšava prostornu koordinaciju, orijentaciju, disanje i izdržljivost, kao i vještine slušanja i pamćenja. Djeci su se posebno svidjele igre "zmija" gdje pužu ispod dugog užeta kojeg ne smiju dodirnuti i "most" gdje  odgojiteljica "glumi" most, a oni se provlače ispod. Koristila sam još i križno gibanje hodanjem visoko podignutim nogama (kao roda), stupanjem (uz i bez glazbe). Djeci se osobito svidjelo križno gibanje oponašanjem indijan-skog plesa uz prateću indijansku glazbu.

Kako bi djeca bolje shvatila i primjenila redoslijed pokreta u križnom gibanju, najčešće sam njihove ruke i stopala označavala naljepnicama, kvačicama ili gumicama u boji na suprotnim rukama i stopalima. Uočila  sam da su križno gibanje u ležećem položaju mogli napraviti trogodišnjaci s  razvijenijom motorikom.  

Dvostruko šaranje i "lijena" osmica

Dvostruko šaranjePrimjenila sam brain gym vježbu Dvostrukog šaranja na velikom papiru (ili ploči) s obje ruke sa sljedećim likovnim sredstvima: kredom, olovkom u boji, olovkom, kistom, flomasterom, pastelama. Ponekad smo ih izvodili kao grupnu aktivnost crtanjem s  obje ruke ili noge u zraku.

U početku primjena vježbe Trbušno disanje je bila u ležećem položaju sa stavljanjem platnene vrećice na trbuh (vrećica je bila ispunjena pvc kuglicama). Pri provođenju trbušnog disanja djeca  su udisala na nos, a izdisala na usta. Ideju stavljanja vrećice na  trbuh dobila sam za vrijeme uvođenja ove vježbe zbog toga što sam htjela da vizualiziraju disanje.

 
Zatim sam na podu izradila veliku osmicu od samoljepljive tapete po kojoj su djeca hodala. Kako bi djeca lakše odredila  smjer kretanja napravili smo mala "stopala" u drugoj boji koja su djecu usmjeravala. Za demonstraciju hoda po velikoj osmici koristim čarape s prstima (kao rukavice) te potičem djecu da u vlaku hodaju osmicom. Na taj način su djeca brzo shvatila kako treba slijediti mala "stopala" na podu i tako "pisati" osmicu. Varijaciju ove vježbe "lijene osmice" radila sam koristeći pletenicu od starih čarapa, spužve ili slame.

Sa željom da se poboljša koordinacija oko-ruka u sve djece, napravila sam senzomotoričke spuštalice od pvc boca te lik osmice od prozirnih cijevi za vodu, kroz koje su djeca spuštala loptice raznih veličina i boja, pikule, kukuruz, kuglice za nizanje  i sl. i pogledom pratila dok se spuštaju.

Napravila sam varijacije osmice od materijala različitih struktura:  brusnog papira, filca, pliša, samoljepive tapete. Ovakve osmice  djeca su pratila prstom u početku dominantnom rukom, a  kasnije sam poticala da isto pokušaju i ne-dominantnom rukom.

Poseban "izum" osmice je napravljen ugraviranjem osmice u  izolacijsku ploču pri čemu je u gravuru stavljena magnetna  kuglica, a "osmica" je pokrivena pvc folijom. Djeca su magnetom vodila kuglicu po osmici ili su pokretajući ležište kutije  pogledom pratili kuglicu.
Drvenu vodilicu osmice s kuglicom za potrebe vježbanja djece  kupili smo od licenciranog prozvođača vrtićke opreme.

Poseban oblik crtanja osmice primjenila sam u kutijama koje sam  na dnu  obilježila osmicom, a ispunila različitim sitnim materijali-ma: brašnom, pijeskom, sitnim kamenčićima, plastičnim križićima u bojama,  piljevinom, rižom koju smo  prethodno obojali.  Osmicu smo crtali na papiru različite teksture, na ploči i u zraku  vrpcama.

Navela bih da je jedan od težih, ali i zanimljivijih pokreta, bila vježba  Kvačenje. Kod Kvačenja djeca trebaju končani položaj  zadržati jednu minutu što sam im približila upotrebom uljnog sata čime je sama vježba postala zanimljivija. Dok smo obrađivali teme kao što su Moje tijelo u njih sam uklopila i druge vježbe BG-a: Misleća kapa i Energetsko zijevanje.

Djeca su listajući priručnik BG-a zajedno sa mnom isprobavala  nove  pokrete. Kroz igru "ogledalo" poticala sam djecu na oponašanje mene kako bi učili nove vježbe: Aktivaciju ruke,  Okretanje vrata, Ljuljačku. Stvarali smo i pričali svoje priče u kojima smo koristili pokrete  BG-a. U suradnji s roditeljima izrađujemo fotoalbum vježbanja  BG-a.

Nakon toga sam pristupila izradi različitih didaktičkih materijala i  igara koji imaju funkciju poučavanja Brain Gymu te vježbanja  BG-a. Kolegica odgojiteljica Antonija Buljan je nacrtala vježbe, a onda smo izradili plakat, vrtuljak, memori sa slikama BG-a,  kocku (sve dobro poznate didaktičke igre).

Kao završni stupanj evaluacije i edukacije napravila sam radionicu "Iskustva u primjeni BG-a" za potrebe Stručnog aktiva odgojitelja te snimila radio-emisiju "Brain Gym u radu s djecom" za radio-postaju Našice.
 
Nadam se da će ovaj prikaz iskustava biti poticaj nekima od vas  kako bi i sami otkrili vlastite načine primjene ovog jednostavnog  i učinkovitog sustava u svakodnevnom životu i radu s djecom.

Slavica Hettich
DV Našice
 
 Literatura:
 1. Carla Hannaford: Pametni pokreti; Ostvarenje; Lekenik, 2007.
 2. Carla Hannaford: Očima-ušima-rukama-nogama; Ostvarenje,  Lekenik, 2009.
 3. Paul E. Dennison i Gail E. Dennison: Brain gym-priručnik za  obitelj i edukatore; Ostvarenje, Lekenik, 2008.
 4. P.E. Dennison: Brain gym i ja; Ostvarenje, Lekenik,  2007.
 5. P.E. Dennison, G.E.Dennison, J.V.Teplitz: Brain gym u poslu;  Ostvarenje, Lekenik, 2007.
 6. Barbara Meister Vitale: Jednorozi su stvarni; Ostvarenje,  Lekenik, 2005.

Vezano

Dječji vrtić Našice

Obrazovanje odgojitelja i stručno-razvojnih djelatnika u 21. stoljeću

 

Share
 
Copyright © 2024 Medikus - Medicinski magazin. Sva prava pridržana.